Monday, March 16, 2009

Buaya Mengganas di Sungai Semada !

Anin (Franklin Anin/Unggal) di tangkap jagu leboh maia mandi lemai ari tiga (11.03.2009). Leboh maia pekara nya nyadi ia benong mandi ba pengkalan sida ia empu leboh udah pulai ari umai kira urung jam 7.00 malam. Ia balat bakal ba punggung enggau ba pa bekau ketup jagu nya. Ia lalu terus di bai ke hospital Serian lemai nya mega.

Abi ketu jagu
Abi ketup jagu
unggal
unggal
Tempat kejadian
Tempat kejadian

Ia ke diatu tasik Semada Belatok enda selamat agi alai mandi enggau semua perkara bukai baka nyarin serta nyala ikan. Tasik Semada nadai agi “penapis” ari ai Batang Sadong ke tebilang enggau jagu laban semua kampung/kayu ti nyaga tasik semada ngelama tu udah abis di tebang alai ladang sawit. Nyadi nya meh kebuah alai bala jagu tu mudah endar masuk ke tasik Semada laban ke diatu Tasik Semada tu nyau besai amai. Rampa menua tasik Semada ulih dipeda datai ngagai nganga Barai.

Sumber:semadabelatok.com(Micheal Akin)

sue: Inilah akibat dari kerakusan manusia merosakkan ekosistem. Buaya tersebut mengganas kerana habitatnya dimusnahkan untuk tanaman kelapa sawit. Kampung yang dulunya aman dan sungainya yang tenang mengandungi pelbagai spesis ikan air tawar dan menjadi punca rezeki penduduk kampung kini dipandang sepi. Siapa berani mempertaruhkan nyawa menjadi mangsa kepada buaya ini.. Nah! orang kampung..inilah pengajaran pertama akibat terlalu tunduk kepada peneroka luar sehinggakan orang kampung menggigit jari dan menerima padahnya..

Salam Dari Kejauhan.

6 comments:

Anonymous said...

Betul tue saya setujuh!! Nah org2 kampung terutama anak2 kampung, kamu semua sudah pandai, belajar sekolah tinggi dan dapat pekerjaan jawatan tinggi di corporate yang berstatus baik. Balik lah ke kampun halaman dan berkongsi lah ilmu kepada org2 kampung dan selamatkan kampung anda dari bencana alam ini. Setiap kejadian pasti ada hikmahnya. Buaya mengganas ini adalah salah satu pengajaran dan amaran alam!! Jikalau dibiarkan saja amaran ini, pasti padah yg lebih buruk menanti!!

Peminat Buaya Sarawak

Unknown said...

BUAYA DARAT lagi bahaya Sue, sebab tak kenal. Dah jadi mangsa baru kenal.

RANDAVI said...

Buaya mengganas kerana habitatnya sudah rosak. Kalau habitatnya itu dirosakkan oleh penduduk tempat itu, tidak apalah. Ini orang dari tempat lain yang merosakkan. Tanah mesti dipugar baru membawa hasil. Tak guna tanah itu terbentang luas kalau tidak ditanami kelapa sawit, tak ada hasilnya. Jadi tanah itu jangan dibiarkan.Cuma yang jadi masalah ialah tanah itu dipugar dan diterokai oleh orang luar. Orang tempatan melihat saja. Oleh itu, orang-orang yang berpelajaran tinggi seperti sue mesti bingkas membela nasib orang-orang kampung kamu tu. Buatlah jawatankuasa bertindak yang berani menghadapi pihak-pihak yang merampas hak kamu.

sue_illyana said...

Randavi: kami sebagai penduduk asal yang telah berhijarh keluar cuma mampu memberi nasihat kepada orang kampung...memang kami berhasrat untuk membentuk jawatankuasa bertindak menangani masalah ini tetapi disalahertikan oleh pihak-pihak tertentu yang tidak memahami masalah yang kami hadapi...apa-apapun kami akan cuba sedaya yang termampu...

thanks for your commet..

Anonymous said...

Pihak kerajaan sepatutnya terlebih dahulu membuat kajian seperti kesan buruk yang bakal dihadapi sebelum meluluskan permohonan meneroka tanah ini.. (Perkara yang sama berlaku ketika cadangan pembinaan logi arang batu di Sabah).. Kini, ramai penduduk kampung tidak berpuas hati dan rasa tercabar.. Bagaimana pihak kerajaan hendak mendapat sokongan penduduk terutama pada saat² pilihanraya?? Perkara ini tentu akan menjadi isu hangat juga!

Anonymous said...

ala.. kamu ni cakap saja, tapi hasil nya ndak nampak!! yea...Said easy than done!! tapi kalau nak seribu daya, tak nak seribu dalih!! cakap biar serupa bikin...

CuMi

Apai saloi!! tiada post baru ka?? buring suda aku ckp pasal buaya ni!!