Thursday, April 16, 2009

Bahasa Ibunda

Semakin lama semakin pudar rasanya ingatan terhadap bahasa ibunda. Bukan ingin menyalahkan sesiapa tetapi kebanyakkan daripada kita seakan-akan mahu melupakan bahsa ibunda sendiri..mungkin disebabkan ramai yang terlalu mengagung-agungkan bahasa asing yang lain.Tidak salah sekiranya ingin mengetahui dan mempelajari bahasa lain. Di sini sue ingin berkongsi sedikit bahasa Iban, dan Malaysia....
Iban(Balau) = Malaysia
Makai=Makan
Kelambi= Baju
Kerinsing =Periuk
Tancut =Seluar
Jalai =Jalan
Kukut =Kuku
Mayau =Kucing
Manok =Ayam
Rian =Durian

Kalau ada yang tersalah sudilah buat komen atau pembetulan...

5 comments:

Anonymous said...

alalal sue.. bagus lagi ko tau ckp iban.. aku pun tau juga sikit2. But here i'd like ot share some Bajau language:
Dendo = Perempuan
Yanabar = Apa kabar
Alap = Bagus/Baik
Pingo = Pergi
Jadi, setakat ini sajala saya tahu bahasa bajau sebelah bapa kesayangan saya. Inshallah, kalau ada kemajuan saya kongsi lagi ya!!

xoxo
CuMi

sue_illyana said...

cumi: ala itu aku pun pandai lai...

Anonymous said...

ni la anak² emak, lang diki nya belajar tutur sama. betiru belajar kendiri... hahahah

(ni la anak² bapa, dari kecik nda belajar cakap bajau, terpaksa belajar sendiri... hehehe)

Unknown said...

Yanabar sue. Takde lagi ke berita dari Sabah.Masukkanlah cerita tentang orkid yang memang banyak di Sabah tu.

Anonymous said...

Dari aku di Malaysia, sampai ku ke Hong Kong, balik Malaysia lagi, pegi lagi ku ke Morocco berminggu2, sehingga sampai lagi ku ke Malaysia itu ja ko punya post?? Tiada post baru ka?? ckp la pasal pemuda-pemudi peringatan petagas ka, KKIA ka, pulau2 di Sabah ka, ayah dan ibu ka... update la sket!!

Tersayang,
CUMI